Oleh H FANSURI
Ketika menukang bahan malam ini, tiba-tiba seekor nyamuk datang menghinggap tubuh. Lidah pun mengaduh. Lalu seorang rakan memberitahu, nyamuk itu mengesan haba di tubuh kita, "Musim panas nyamuk banyak." Arakian teringatlah kita akan firman-Nya dalam al-Baqarah, ayat 26 mengenai nyamuk.
"Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih daripadanya (kerana perbuatan itu ada hikmatnya), iaitu kalau orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka; dan kalau orang-orang kafir pula maka mereka akan berkata: ... dan Tuhan tak kan menjadikan sesat dengan sebab perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasik."
Sehebat-hebat Namrud, ia alah oleh nyamuk. Nyamuk tidak bertanzim, tidak menyerang secara berkumpulan seperti masyarakat lebah dan semut yang tersusun organisasinya. Tapi, seekor nyamuk boleh gulingkan kekuasaan raja zalim yang terbilang berstruktur organisasi masyarakatnya.
Daripada sini, kita boleh merumuskan beberapa perkara, iaitu gaya persembahan di dalam al-Quran ini amat menaruh perhatian kepada ketelitian hingga kepada seekor nyamuk atau yang lebih kecil daripadanya. Seni bercerita Melayu purba nampaknya akrab dengan Islam.
Ketelitian dalam persuratan Melayu purba antara contohnya adalah kejelitaan wanita, "Betisnya bunting padi, bibir merekah delima, dan lain-lainnya." Kesopanannya terpelihara, tidak seperti gaya penceritaan kesusasteraan Melayu kini yang merincikan tubuh wanita seperti payu dara dan lainnya.
Betapa telitinya al-Quran sehingga ia bercerita mengenai rakaman dialog pertuturan seekor raja semua yang bimbang rakyatnya dipijak tentera Sulaiman a.s. Dan, ketelitian ini juga bersangkut paut dengan hal perumpaan dan kisah haiwan juga seperti keldai. Dalam al-Jumu'ah, ayat 5, Tuhan berfirman:-
"(Sifat Muhammad telah diterangkan dalam Taurat tapi Yahudi tidak mempercayainya, maka) bandingan orang (Yahudi) yang ditugaskan (melaksanakan) Taurat, kemudian tidak menyempurnakan tugas itu, sama seperti keldai yang memikul kitab besar. Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim."
Kedudukan pendeta Yahudi yang enggan mempercayai kerasulan baginda itu sama seperti keldai yang memikul kitab-kitab. Semua ini menunjukkan gaya persembahan persuratan Islami yang teliti, ghairah membuat perumpamaan dengan merujuk haiwan sebagai iktibar sesama kita.
Hari ini, dalam kempen di tv, kita mengguna ungkapan 'keldai dadah' kepada wanita yang membawa dadah dalam keadaan tidak sedar. Keldai itu amat buruk sekali dirincikan dalam al-Quran.
Kiaskan juga dengan model Mongolia yang membuat urusan jual beli kapal selam Scorpene. Tidak tergamak kita menyebut orang yang tiada itu sebagai keldai. Tapi kita amat tergamak menyatakan bahawa, kedudukan si fulan yang terlibat membunuh model Mongolia itu adalah lebih hina dibanding keldai!
Ketika menukang bahan malam ini, tiba-tiba seekor nyamuk datang menghinggap tubuh. Lidah pun mengaduh. Lalu seorang rakan memberitahu, nyamuk itu mengesan haba di tubuh kita, "Musim panas nyamuk banyak." Arakian teringatlah kita akan firman-Nya dalam al-Baqarah, ayat 26 mengenai nyamuk.
"Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih daripadanya (kerana perbuatan itu ada hikmatnya), iaitu kalau orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka; dan kalau orang-orang kafir pula maka mereka akan berkata: ... dan Tuhan tak kan menjadikan sesat dengan sebab perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasik."
Sehebat-hebat Namrud, ia alah oleh nyamuk. Nyamuk tidak bertanzim, tidak menyerang secara berkumpulan seperti masyarakat lebah dan semut yang tersusun organisasinya. Tapi, seekor nyamuk boleh gulingkan kekuasaan raja zalim yang terbilang berstruktur organisasi masyarakatnya.
Daripada sini, kita boleh merumuskan beberapa perkara, iaitu gaya persembahan di dalam al-Quran ini amat menaruh perhatian kepada ketelitian hingga kepada seekor nyamuk atau yang lebih kecil daripadanya. Seni bercerita Melayu purba nampaknya akrab dengan Islam.
Ketelitian dalam persuratan Melayu purba antara contohnya adalah kejelitaan wanita, "Betisnya bunting padi, bibir merekah delima, dan lain-lainnya." Kesopanannya terpelihara, tidak seperti gaya penceritaan kesusasteraan Melayu kini yang merincikan tubuh wanita seperti payu dara dan lainnya.
Betapa telitinya al-Quran sehingga ia bercerita mengenai rakaman dialog pertuturan seekor raja semua yang bimbang rakyatnya dipijak tentera Sulaiman a.s. Dan, ketelitian ini juga bersangkut paut dengan hal perumpaan dan kisah haiwan juga seperti keldai. Dalam al-Jumu'ah, ayat 5, Tuhan berfirman:-
"(Sifat Muhammad telah diterangkan dalam Taurat tapi Yahudi tidak mempercayainya, maka) bandingan orang (Yahudi) yang ditugaskan (melaksanakan) Taurat, kemudian tidak menyempurnakan tugas itu, sama seperti keldai yang memikul kitab besar. Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim."
Kedudukan pendeta Yahudi yang enggan mempercayai kerasulan baginda itu sama seperti keldai yang memikul kitab-kitab. Semua ini menunjukkan gaya persembahan persuratan Islami yang teliti, ghairah membuat perumpamaan dengan merujuk haiwan sebagai iktibar sesama kita.
Hari ini, dalam kempen di tv, kita mengguna ungkapan 'keldai dadah' kepada wanita yang membawa dadah dalam keadaan tidak sedar. Keldai itu amat buruk sekali dirincikan dalam al-Quran.
Kiaskan juga dengan model Mongolia yang membuat urusan jual beli kapal selam Scorpene. Tidak tergamak kita menyebut orang yang tiada itu sebagai keldai. Tapi kita amat tergamak menyatakan bahawa, kedudukan si fulan yang terlibat membunuh model Mongolia itu adalah lebih hina dibanding keldai!