Tahun Baru, antara ‘azam’ dan ‘muhasabah’
Oleh H FANSURI
"Hai orang-orang yang beriman,
bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memerhatikan apa yang diperbuatnya
untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah
Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Hasyr, ayat 18)
Ayat di atas menerangkan kedudukan
pentingnya fungsi muhasabah dan tahun baru ini, ramailah yang bermuhasabah
mengenai buruk baik amalan mereka sepanjang tahun. Lazimnya orang akan banyak
berbicara tentang azam dan jarang bermuhasabah, walhal kedua-duanya amat erat
sekali.
Syahadan, setelah kita jauh merenung unsur
Islam yang mungkin hadir dalam karya Kristian; A Christmas Carol sempena Hari
Natal, kita beralih pula kepada serpihan ciri Islam dalam budaya Barat, iaitu
Tahun Baru. Berdasarkan sejarahnya, kalendar ini bermula dari Rom.
Berdasarkan sejarah asal, acara Tahun
Baru disambut pada 15 Mac menurut kalendar Rom purba sebelum ditukar ke 1
Januari 153 sebelum Masehi. Perubahan ini terjadi apabila dua konsul yang memberi
nama mereka pada kalendar itu telah dilantik pada tarikh itu atas sebab ketenteraan.
Jelaslah bahawa sambutan kita ini
berdasarkan semangat Rom Barat purba yang asal. Kini, Barat terima 1 Januari
sebagai Tahun Baru. Dan kita gunakan Gregory yang raikan 1 Januari-seminggu
selepas Krismas pada tahun sebelumnya. Jadi kaitan Tahun Baru dengan Krismas
memang ada.
“We wish you a Merry Christmas and a
Happy New Year,” demikian lirik lagu ini dinyanyikan.
Tahun Baru juga adalah hari suci bagi pengikut
kalendar Julian termasuklah para pengikut gereja Ortodoks Timur. Sementara itu,
ada sesetengah pihak yang menyambutnya pada 14 Januari.
Tahun baru adalah juga hari jamuan
keagamaan. Tapi sejak 1900-an ia menjadi sambutan malam 31 Disember, atau malam
Tahun Baru dengan pertunjukan bunga api diadakan di tengah malam.
Akhirnya, Barat telah menjadikan 1
Januari sebagai hari bermuhasabah secara tidak sengaja bagi meninjau kembali
perilaku dunia sepanjang tempoh mereka mentadbir (meruntuhkan) dunia ini.
Lalu, kita pun ikut sama mengingati
peristiwa tahun lalu menerusi radio, televisyen, dan akhbar. Di Barat, amalan ‘rencana
muhasabah’ ini dibuat selepas Hari Krismas. Tapi, kita tidak mulakan budaya ‘rencana
muhasabah’ selepas Zulhijjah selesai haji saat menuju Hijrah pada Muharam.
Barat melakukan ‘rencana muhasabah’
dengan akhbarnya menerbitkan rencana akhir tahun yang meneliti kejadian tahun lalu.
Isu-isu yang sering ditulis termasuk politik, bencana alam dan nama orang
kenamaan yang meninggal dunia sebelum ini. Di samping itu, ada juga ‘rencana
azam’.
Rencana ini ditulis bagi mencadangkan perubahan
yang akan dirancang pada tahun depan seperti menegakkan perundangan baru yang
selalunya berkuat kuasa mulai 1 Januari. Tapi tabiat budaya baik yang
digerakkan oleh pengamal media Barat ini tidak dilaksanakan pengamal media
kita.
Yang ada, kita menyerap unsur kebatilan
dalam Tahun Baru seperti menggalakkan berfoya-foya di Dataran Merdeka dan
seribu satu amalan kebatilan. Kita menanggalkan ‘ciri keislaman’ Tahun Baru
tajaan Barat. Semua ini tajaan BN dan semoga ia terhenti setelah Najib Razak
digulingkan.
Sebenarnya ajaran Islam membawa isi
fikiran yang jauh lebih lengkap dibanding Barat dalam hal ‘muhasabah’ dan ‘azam’.
Kita kurang bermuhasabah, merenung keburukan pada masa lalu dan kurang berazam,
bersumpah berikrar untuk memperbaiki diri ke arah jalan yang diredhai Allah.
Walhal, muhasabah dan azam kita bukanlah
tahunan, malahan harian. Rasulullah s.a.w bersabda, "Mereka yang hari ini
lebih baik dari kelmarin sesunguhnya dia beruntung, sesiapa yang hari ini sama
dengan kelmarin, sesungguhnya dia rugi. Dan sesiapa yang hari ini lebih buruk
dari hari kemarin, maka sesungguhnya dia terlaknat." (ad-Dailami)
Malangnya, kita bersifat kebendaan. Jikalau
ditanya azam tahun baru maka dijawab, “Akan ada kereta mewah, rumah besar dan…”
Jika ditanya Najib Razak, mungkin selepas muhasabah hal pembongkaran kes
Altantuya, komisen kapal selam Scorpene, maka beliau berazam untuk terus menang
pilihan raya agar terus kekal di Putrajaya bertujuan menindas rakyat jelata.
Dan, kiaskanlah hal ini dengan Rosmah
pula. Mungkin lebih banyak beg tangan dan cincin yang akan dikautnya. Masyarakat
kebendaan akan menaikkan pemimpin yang bersifat kebendaan. Jadi azam kita
sepatutnya bernilai mengasuh umat agar lebih cintakan akhirat dibanding
keduniaan.
Suatu masa, khalifah Umar al-Khattab berpesan,
"Hisablah diri kamu sebelum kamu dihisab (di akhirat), dan timbanglah
amalan diri kamu sebelum ditimbang di akhirat. Pada hari itu, kamu akan
dihadapkan kepada pemeriksaan, tiada yang tersembunyi dari amal kalian sedikit pun."
Khabarnya, ketika Umar melihat umat mula
cintakan dunia, lalu mereka dikerah ke masjid. Lalu, di sana mereka ditanya dengan
soalan kubur hingga mereka menangis. Umar ketika memerintah pernah bertanya para
pegawainya, “Min aina laka haza?” (Dari mana kamu dapat semua ini?).
Inilah tugas pemerintah, iaitu sentiasa
mengingatkan dan membantu rakyatnya bermuhasabah. Di sini, kita juga boleh
membangunkan pertanyaan-pertanyaan muhasabah kepada Najib Razak.
Ayuh mulakan budaya Tahun Baru secara
terhormat dengan muhasabah diri, politik kepartian, politik negara dan politik
rumahtangga. Setelah muhasabah sepanjang tahun tentang dosa Najib Razak maka sebagai
revolusioner kita perlu menyalakan unggun api keazaman Tahun Baru 2013 kali ini
dengan menggulingkan kezalimannya di Putrajaya!