Oleh H FANSURI
Ketika burdah, berzanji dan marhaban mula memasuki
ke ruang daerah Alam Melayu, bangsa ini cuma terbatas kegiatannya dengan
menyanyi-nyanyi dan menyebut nama nabi dengan berselawat kepadanya. Ada sesuatu
yang lebih berat daripada itu selepas pengislaman Alam Melayu.
Iaitu usaha menyingkir habis
kezaliman ke dalam jiwa kita sendiri. Itulah iman dan Islam penuh, total,
lengkap dan sempurna. Baginda Rasulullulah s.a.w pernah bersabda:-
“Bukan dalam kalangan kami (laisa minna) yang menyeru ke arah Asabiyah, dan
bukan kalangan kami yang berjuang dan mati kerana menegakkan Asabiyah.
Lalu, para sahabat pun
bertanya, “Apakah Asabiyah itu ya Rasulullah?”
Nabi bersabda, “Asabiyah
adalah menolong kaummu atas dasar kezaliman. (Muttafaqun ‘alaih).
Masyarakat hari ini adalah
masyarakat yang zalim termasuklah masyarakat Muslimin itu sendiri. Paling
rendah adalah hal kezaliman yang turut dikenakan terhadap diri sendiri. Kita
mengangkat penguasa yang zalim dengan undi kita misalnya, adalah contoh
menzalimi diri kita sendiri.
Akibatnya, kezaliman sudah
mula mengakar dan membudaya dalam masyarakat. Maka, ruangan seni dan budaya itu
sebenarnya tidak boleh dibataskan hanya dengan kegiatan kebudayaan, puisi,
pesta-pestaan dan tarian sahaja, tapi turut melibatkan gerakan berfikir di
peringkat dalaman juga.
Misalnya, jika disebut
Budaya Ilmu, adakah tergambar di dalam benak fikiran kita mengenai satu gerak
tari zapin dan acara deklamasi puisi? Mungkin acara seminar, bengkel, kolokium
dan acara himpunan untuk mencegah kezaliman BN juga terangkum dalam sebaris kata
Budaya Ilmu itu.
Jadi, budaya dan kebudayaan
tidaklah boleh disempitkan dengan kegiatan yang selama ini dilihat sebagai
acara yang dimonopoli anak-anak seni sahaja seperti pementasan teater dan
lain-lainnya.
Oleh yang demikian, kesemua
kita terlibat dalam usaha menerbitkan budaya yang sihat. Dan hal pembentukan
budaya yang sihat itu melibatkan kepenggunaan bahasa yang baik. Kerana, bahasa
yang baik akan membentuk akhlak dan sikap yang baik juga tentunya.
Hal inilah yang
diperingatkan oleh baginda Rasulullah s.a.w sendiri, “Hanyasanya aku diutuskan
bertujuan menyempurnakan akhlak.”
Rakyat juga harus faham bahawa
pengislaman kebudayaan yang rosak hari ini berpunca daripada kesedaran rakyat sendiri
bahawa ‘kebudayaan kezaliman’ telah menular dengan begitu hebatnya.
Kezaliman (asabiyah) pun menjadi
kebudayaan dan sesuatu yang dianggap sah dan tidak apa jika diri mereka
dizalimi. Jadi, cara mengislamkan kebudayaan kezaliman ini adalah dengan cara
kita menyalakan sumbu pengetahuan di dalam bidang kesenian.
Hal ini kerana, masyarakat
terdedah kepada lagu, drama, televisyen setiap hari. Kita juga perlu memberi perhatian
ke atas burdah, berzanji dan marhaban yang juga sebahagian daripada acara
kebudayaan Melayu Islam yang terawal. Agak aneh jika diperhatikan betapa acara
ini terpinggir.
Malahan agak aneh jika
ditinjau betapa Dikir Barat boleh dinyanyikan di stesen penyiaran, tetapi acara
burdah, marhaban dan berzanji ini tidak dihidupkan di televisyen kerajaan; RTM.
Kita wajar bertanya, “Sudah
terhentikah Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam?”
Kalau Dikir Barat boleh
dimasukkan sekitar seminit dua, lalu apakah yang menghalang kerajaan daripada menyiarkan
acara berzanji, burdah dan marhaban ini?
Lagi pula, bacaan selawat, burdah, berzanji
dan marhaban ini dapat menghidupkan nafas agama, dapat menyalakan rasa kasih
dan menyuburkan kecintaan terhadap baginda Rasulullah s.a.w.
Di pusat-pusat pengajian
tinggi pula misalnya, kita boleh menjadikan acara burdah, berzanji serta
marhaban ini sebagai kokurikulum selain latihan gamelan. Kita tertanya juga, adakah
berzanji, burdah, marhaban ini sudah menjadi bahan kuliah di fakulti pengajian Melayu?
Demikianlah masih banyak
persoalan yang belum disingkap. Jika kita boleh membawa semua ini ke ruang IPT,
maka kezaliman Asabiyah yang merebak bagai budaya itu dapatlah ditumbangkan. Sekali
lagi, pengislaman kebudayaan bermatlamat penolakan ke atas kezaliman dan
penindasan.