Friday, February 08, 2013

Asbabun Nuzul, Wurud adalah 'pengakuan penyair'?


Oleh H FANSURI

Dalam bualan bersama teman-teman penulis, kerap terlambung kata-kata berhubung ‘pengakuan penyair’. Apakah makna pengakuan penyair? Dan atas tujuan apakah ia dimaklumkan?

Mungkin ada banyak tafsiran jua. Untung benarlah belum ada orang yang menafsirkannya secara rasmi. Jadi, ruangan ini bebas mentakrifkannya dan berbahas mengenai tujuan-tujuannya.

Awal-awal penglibatan dalam dunia kepenyairan sekitar 2007, saya bertembung kata ‘pengakuan penyair’ ini di Samarinda, Kalimantan Timur, Indonesia dalam acara Mastera.

“Lepas ni kena adalah pengakuan penyair,” demikian gurau teman-teman penyair dalam bergelak ketawa selepas bertembung beberapa kisah melucukan. Hal-hal itu ada yang bersifat rahsia juga.

Acara itu menghimpunkan barisan penyair dari Nusantara termasuklah paling ramai – Indonesia. Pesertanya ramai gadis-gadis siswi dan muda-muda belaka. Darah muda sentiasa mengajak kami bersuai kenal dengan beberapa keindahan Samarinda yang merebakkan ‘unsur kegatalan’ di jiwa.

Maka, sejak ada saling pandang-memandang, maka terungkaplah antaranya hal yang dinamakan sebagai ‘pengakuan penyair’ itu. Inilah satu tafsiran yang hinggap tertangkap di benak fikiran.

Biar apa pun tafsiran dan kecenderungan orang menafsirkan ‘pengakuan penyair’, namun kepada saya, hal yang penting di sini adalah usaha mendekatkan tafsiran ‘pengakuan penyair’ itu kepada tradisi ilmu Islam yang disebut  Asbabun Nuzul (al-Quran) dan Asbabul Wurud (hadis).

Asbabun Nuzul ini adalah ruang untuk para sahabat menceritakan pengalaman mereka berdepan sendiri dengan ketika di mana Rasulullah s.a.w dikunjungi wahyu. Ada kisah melatari peristiwa turunnya wahyu. Dan Asbabul Wurud meriwayatkan peristiwa bagaimana sabda nabi diluahkan.

Semua ini penting sebagai panduan kepada kita untuk memahami dalam konteks apakah surah-surah, ayat-ayat dan sabda-sabda nabi itu disebutkan. Kita tidak boleh mengenakan semua jenis ayat al-Quran ke atas setiap permasalahan yang timbul.

Saya sering tertanya-tanya tentang sajak-sajak Usman Awang yang baik dihadam – dalam waktu dan ketika bagaimana Usman menukang puisi dan menggubah karangan sajaknya itu. Mesti ada sesuatu peristiwa yang melatari kejadian yang menyebabkan puisi itu ditimbulkan.

Tanpa memahami erti semua ini maka sajak itu akan kehilangan ruh, makna dan tujuan ia ditulis, walhal kita semua sedar, bahawa setiap hidup serta setiap nafas itu ada tujuan. Tanpa memahami makna dan tujuan, puisi itu seolah-olah tidak hidup dan tiada bernyawa.

Mungkin sebab inikah puisi telah mula kehilangan ruh dan tidak menyalakan api fikiran bangsa? Misalnya, bagaimana kita ingin tahu - kritik ‘seni’ di bawah ini diangkat daripada peristiwa apa?

"Semalam kulihat sebuah tari
dada montok berlenggok, gila mencari
nafsu jalang dan mata penuh berani,
dengan muzik nada liar memuncak tinggi.

Mata penonton berkisar melebar,
paha putih dalam nafsu menjalar.

Segala terbuka dan segala mendamba,
dan berahi mematuk-matuk pada diri, meminta.

Itulah lagu dengan tari pada malam panjang,
senantiasa berulang pada zaman gila perang;
sedang esok segala hati dan tulisan memuji,
inilah 'seni', hasil gemilang 'seniman' sejati!"

[Lagu dan Tari, Usman Awang, 1954]


Puisi Sasterawan Negara menjadi asas, ukuran dan panduan untuk membina ‘sejarah’ negara. Di sini, setidak-tidaknya ada andaian, mungkin Usman melihatnya di Happy World Singapura.

Bagi sesetengah penyair, ia mungkin diangkat sebagai pengakuan penyair jika penyair zaman itu memujinya. Tapi jika penyair mengutuknya ia boleh diangkat sebagai ‘Asbabun Nuzul’ pula.

Dan, jika ada penyair ke Putrajaya yang melihat mengalirnya duit rakyat RM2 juta untuk artis K-Pop, ia mungkin jadi ‘pengakuan penyair’ jika penyair itu hanya ghairah memuji keindahan yang terbentang di depan matanya. Kita sendiri boleh menyedari, apakah ada jahiliah dalam diri kita.