Tuesday, January 15, 2013

Meluruskan asas pemikiran penyair

Meluruskan asas pemikiran penyair

Oleh H FANSURI

Barangkali, dalam tempoh-tempoh masa berharga yang semakin menghampiri detik pembubaran Parlimen, kita tak perlu lagi bengkel penulisan kreatif dan latihan mengarang novel. Kebanyakan pengarang novel sejak dahulu tidak dibangunkan kemahiran mereka dengan bengkel tersebut.

Kesusahan hidup telah mengajar mereka erti berani, keperitan hidup zaman perang telah banyak mencetak khazanah paling berharga, iaitulah pengalaman hidup mereka sendiri.

Penulis yang hidup menyaksikan perang dan penjajahan pada zaman British dan Jepun tentu saja terlibat dalam politik melawan penjajah. Ertinya, pengalaman hidup berbentuk politik zaman, era penjajah inilah yang membina garangan kata-kata yang menerbitkan keindahan yang tersendiri.

Selepas merdeka, pengarang muda telah menjadi senang dan tidak merasai kelazatan hidup yang terhimpit. Barangkali, sesekali mereka ini perlu ditamrinkan dan diletakkan di sekolah pondok.

Kesusahan dan keperitan hidup itulah yang akhirnya membina daya kreatif dalam penulisan. Dan kesimpulannya, jika hendak melatih jiwa pengarang yang tahan lasak, belajar untuk hidup susah!

Kehidupan susah menyebabkan sesiapa pun boleh bangkit menjadi ahli falsafah. Dan, kehidupan susah akibat dijajah, ditindas itulah yang menzahirkan penolakan demi penolakan dalam bentuk seni yang terindah - cerpen, puisi, sajak, novel dan hikayat-hikayat perang pada zaman yang lalu.

Politik yang menindas itulah yang melonjakkan sederetan nama penulis. Maka, kesenangan hari ini mungkin tidak berjaya dan dan tidak berdaya menghasilkan pengarang seperti masa lalu. Kita sudah tamat barangkali dalam upaya melahirkan pengarang seperti masa yang lalu.

Sedangkan perang masih terjadi, dan revolusi masih juga hadir di sana-sini meski tiada perang di tanahair sendiri. Ada juga yang keluar untuk meriwayatkan kisah revolusi di luar negeri tapi sulit pula menyerap rasa derita dan pahit maung orang tertindas dalam karya-karya mereka.

‘Perang’ hari ini di tanah air sendiri kini tidak lagi hadir dalam wajah penjajah British, Jepun dan Portugis yang menyinga tapi ‘perang’ (saudara kembar revolusi) berlaku antara mustadh’afin dan mustakbirin di negara sendiri sesama kita. Pengarang yang merakam semua ini adalah perwira!

Kalau dihayati kisah perjuangan rakyat membantah Lynas, isu Pengerang dan lain-lainnya, maka keindahan boleh sahaja tercipta tanpa kita perlu memburu bengkel latihan penulisan kreatif pun. Kepayahan dan perasaan orang itulah guru yang membantu dalam melatih kepengarangan itu.

Hari ini juga, kita asyik membicarakan karya-karya novelis 1950-an, 60-an dan seterusnya. Jadi, jika kita menulis hal-hal yang lari daripada catatan sengketa ‘perang’ antara Pakatan Rakyat dan BN, maka tiada lagi catatan kita itu diendahkan pengarang muda untuk 20 tahun akan datang.

Entah di mana silapnya? Adakah kerana kita diburu ketakutan untuk menulis ini disebabkan oleh rasa sayang jika nama ditahan daripada senarai pemenang anugerah yang berjejeran di akhbar.

Banyaklah yang kita perlu muhasabahkan diri. Polemik-polemik dan debat-debat mengenai dasar parti-parti politik seakan-akan mati dengan sendirinya di tangan para pengarang. Pengarang tidak akan berani bercakap dan memihak atas sebab-sebab yang sulit disebutkan.

Dan, jikalau ditanya-tanyakan selalu berhubung kesulitan mereka itu, akan malu-malu pula sang pengarang mahu menyatakan sebab kenapa mereka tidak bersuara membetulkan keadaan itu.

Akhirnya, yang terbit itu adalah keluhan, teriakan dan ratapan di warung kopi mengenai masalah politik negara. Apabila diajak berbincang hal keluhan ratapan itu secara rasmi dan bertulis, maka tiada pula yang sudi dan sanggup berwacana mengenainya padahal debat adalah tugas-tugas kita.

Inilah antara sikap-sikap yang ada dan entah bilakah ratapan tidak rasmi di warung kopi tentang masalah politik kenegaraan ini boleh diangkat secara rasmi untuk dibahas secara terbuka pula?