Monday, February 04, 2013

Najib mencari pengaruh di Palestin?


Oleh BOESTAMAM SARI

“Itulah Negeri Akhirat, Kami berikan kepada mereka yang tidak inginkan ketinggian di bumi dan mereka tidak membuat kerosakan dan kesudahan yang baik adalah bagi mereka yang bertaqwa.” (al-Qasas: 83)

Hari ini, sulit benar hendak mencari pemimpin tulin yang akan berjuang demi rakyat, Allah serta ‘darul akhirah’ (negeri akhirat). Dua syarat bagi mendapat darul akhirah itu adalah, mereka mesti mengosongkan jiwanya daripada inginkan habuan dunia, pangkat, gelar dan kedudukan tinggi.

Namun, jika mereka diberi gelaran itu, maka hal itu diharuskan bagi untuk mengambilnya. Yang menyebabkan mereka terhalang mendapat Darul Akhirat itu adalah kerana keghairahan memburu nama dan kedudukan itu yang mana sikap itu bermuara daripada keangkuhan dan ketakburan.

Ketakburan dan kesombongan inilah sikap yang tidak disukai oleh Allah s.w.t. Kedua sikap tidak suka membuat kerosakan di atas muka bumi ini. Maka ke atas mereka yang suka menyalakan api permusuhan, suka berperang dan menabur fitnah, darul akhirah itu bukanlah tempat bagi mereka. 

Dua hal ini dihimpun di dalam diri seorang Najib Razak dan sesiapa sahaja yang ingin mengikuti jejak langkahnya. Mencari pengaruh itu boleh saja melalui cara baik seperti melawat Palestin.

Dan, semua ini dilakukan menjelang pilihan raya umum yang makin dekat. Najib Razak perlulah mendandan hias wataknya sebagai juara pembela rakyat Palestin walaupun orang Umno BN kini menobatnya sebagai pembela ummah pula. Demikian cara mencari pengaruh demi pilihan raya. 

Jika betul Najib Razak pergi ke Palestin secara ikhlas dan tidak bertujuan mendapatkan pengaruh di dunia ini menjelang pilihan raya, maka nescaya dia sulit juga mendapat habuan ‘darul akhirah’ kerana ada ciri kedua yang tidak melayakkannya ke sana, iaitu sikap suka ‘kerosakan’ (al-Fasad).

Seperti yang dibahaskan di dalam surah al-Qasas ayat 83 seseorang itu perlu mengosongkan jiwa daripada keinginan mendapatkan pengaruh dan tidak melakukan kerosakan di muka bumi ini. 

Maka, seandainya Najib Razak jujur dan ikhlas ke Gaza, Palestin untuk kerja-kerja kemanusiaan, Najib Razak masih tidak lulus ujian kedua, iaitu menahan dirinya daripada melakukan kerosakan di bumi. Menjelang pilihan raya, Najib mungkin menjalankan fitnah ke atas Pakatan Rakyat. 

Maka gugur satu ciri yang melayakkan beliau mendapatkan habuannya di Darul Akhirah itu. Hal yang perlu dipelajari oleh Umno BN hari ini adalah - syaitan pun boleh membuat kebaikan untuk tipu manusia. Barshisha seorang ulama’ Bani Israel pernah ditipu syaitan yang berbuat kebaikan.

Syaitan bersolat tanpa rehat, tanpa berhenti minum, tanpa tidur bila menumpang di rumah ulama’ itu. Lalu, dengan amal baik syaitan itulah Barshisha berhasil ditipu serta dijerat untuk melakukan dosa yang dimulai dengan minum arak, memperkosa dan akhirnya membunuh!

Hal inilah yang mesti difahami oleh sekalian rakyat. Sentiasalah berhati-hati dan menyemak lagi dan lagi ke atas amalan-amalan baik syaitan yang dikenali pada hari ini. 

Mungkinkah Apco Israel telah pun menyuntik maklumat kepada pihak Israel berkaitan kehadiran Najib Razak di Palestin sebelum ini? Lalu, beliau pun dapatlah pergi dan balik dengan selamat? Ini pun andaian yang perlu diambil kira. Kenapa dengan tiba-tiba Najib berbaik dengan Hamas?

Mungkinkah ini juga suatu strategi yang mengelabui fikiran ramai orang, khasnya orang Islam di Malaysia agar kembali melihat watak Najib Razak itu sebagai wira pembela agama? 

Bukankah Apco Israel juru perunding imej bagi Najib Razak? Terkadang, menjelang pilihan raya ini hatta Apco sekali pun perlu mengubah watak Najib Razak sebagai pembela agama. Semua ini perlu bagi memastikan kemenangan Yahudi dan Israel untuk jangka masa panjang. 

Dan khabarnya, Najib Razak dalam lawatannya ke Palestin, sudah mendapat anugerah gelar serta meraih kehormatan juga. Rakyat menuntut jawapan ke atas Najib ke atas setiap lawatannya itu.

Sampai ke tahap manakah Najib Razak boleh dianggap sebagai wira Palestin? Iaitulah jika Najib sendiri dapat mengusulkan supaya diwujudkan sebuah perkampungan Melayu Palestin untuk meletakkan tentera Melayu di sana. Tentera Melayu inilah yang akan berjuang membebaskan Palestin ini nanti. Ini baru benar-benar wira!

No comments: