Monday, August 15, 2011

Bersih 2.0: Wajarkah mamak Patriot peralatkan Bangla?

Oleh RUHI HAYATI THANI

Desas-desus tentang paluan gendang pilihan raya umum pun makin kuat berbunyi. Ada qaul pendapat menyatakan ia dibuat selepas hari raya nanti. Atau pun, mungkin Najib Razak bubar Parlimen pada Mac tahun depan, lalu berlakulah pilihan raya umum.

Namun, tuntutan Bersih 2.0 masih tidak diendahkan Najib itu, seolah-olah nyawa-nyawa manusia yang terkorban itu sememangnya tiada harganya walaupun sedikit jua di hatinya.

Yang menitipkan pesan agar Najib Razak berubah bukan orang lain - Zainuddin Maidin juga, iaitu bekas menteri penerangan. Jadi, beliau mencadangkan agar media RTM, Bernama bersikap adil, bebas serta waras menjelang pilihan raya umum akan datang.

Demikianlah saranan beliau ke arah usaha pembaikan media di Malaysia menjelang pilihan raya umum nanti. Najib mesti dengar pandangan Zam kerana pandangan bekas menteri, seorang Umno tegar yang kini bertaubat, menyedari khilafnya membalun media yang sebelum ini memperkosa akliah rakyatnya.

Melihat jaluran raut wajahnya, Zainuddin Maidin boleh dikatakan mamak. Islam tidak bezakan bangsa. Dan, Islam tidak akan menanggalkan jubah kebangsaan. Islam untuk semua bangsa. Bangsa-bangsa itu ciptaan Allah s.w.t. Islam menyatukan semua bangsa di bawah semua agama.

Bersih 2.0 pun mungkin sudah melupakan betapa Zam pernah mengeraskan suara terhadap Al-Jazeera yang dianggapnya keterlaluan dalam melaporkan perkembangan perhimpunan Bersih 1.0 sebelum ini.

“Awak ingat Malaysia macam Burmakah?” marah Zam ke atas wartawati Al-Jazeera ketika dia bertanya kepadanya tentang kezaliman polis dalam Bersih 1.0 dulu. Setelah melewati era kejatuhannya, dia pun munmkin insaf sedar lalu mendokong salah satu tuntutan Bersih 2.0; media mesti bebas melaporkan manifesto parti-parti di Malaysia dalam pilihan raya umum.

Sebenarnya, belum pun pilihan raya umum diadakan lagi, Najib Razak sudah melancarkan kempennya; 1Malaysia secara berterusan di televisyen dan radio. Tetapi, parti-parti lain masih boleh menerima hal ini dan melihat ia sebagai fenomena biasa, asalkan Najib tidak berkempen menjatuhkan parti lawan.

Sama ada sedar atau pun tidak, kempen Yahudi Zionis Israel tajaan Apco itu telah meresap kuat dalam ingatan rakyat kita. 1Malaysia adalah 'millah' cara hidup Yahudi Zionis Israel yang diperkenalkan Yahudi melalui 'ejen' mereka; Najib Razak yang pura-pura tidak sedar bahawa 1Malaysia itu mirip 1Israel.

1Israel adalah gagasan yang menghimpunkan semua bangsa berdarah Yahudi ke Israel. Jadi, ada orang Cina di Tanah Besar China yang nenek moyang mereka Yahudi, sudah dibawa masuk ke Israel itu untuk diberi kerakyatan, lalu dalam masa sama, rakyat pribumi Arab Palestin asal itu diusir seperti pelarian.

Maka, 1Israel berniat mengambil semua rumpun Yahudi yang mengalir ke dalam darah segala bangsa, untuk memadatkan rakyat di Israel dengan niat dan tujuan mengusir orang Islam Arab Palestin. Inilah niat asal dan tujuan awal mereka. Matlamat mereka dengan 1Israel ini perlu jelas.

Bagaimanapun, 1Malaysia yang merupakan carbon-copy terhadap 1Israel itu bukanlah begitu. Mereka akan menyesuaikannya mengikut acuan iklim politik Malaysia yang aman ini.

Ia mungkin memadamkan Melayu dalam Umno misalnya hinggakan watak-watak Melayu dilunturkan oleh kehadiran mamak-mamak misalnya. Atau, kehadiran bumiputra Kristian di dalam Umno di Sabah, misalnya, walhal hubungan Melayu dan Islam itu sangat erat. Bagaimana pula unsur Kristian dan India boleh terserap ke dalam Umno yang didakwa sebagai parti Melayu ini?

Jawapan setakat ini – 'ejen Israel Apco' Najib Razak sudah membawa faham-faham aneh sehinggakan faham ini dibiarkan menetas dan membiak dalam parti tersebut lalu meleburkan kemelayuannya.

Sebab itu, ramai bangsa dan agama sudah menyerap dan terserap masuk ke dalam Umno hari ini yang masih disangkakan ramai pihak sebagai parti Melayu, padahal hakikatnya sudah tidak lagi begitu.

Suatu ketika dahulu, ada syor agar Dr Mahathir anggotai MIC sebab beliau ada darah keturunan India Selatan; Kerala. Tapi, ada yang menolak sebab mereka menilainya sebagai bumiputera dan Melayu.

Apakah Dr Mahathir boleh cakap Tamil atau tidak, itu satu persoalan juga. Tiada yang berani bertanya, seperti mana tiada yang berani sanggah Dr Mahathir kalau beliau bercakap Melayu walaupun dia yang bertanggungjawab menegakkan PPSMI sebagai rukun pendidikan negara sehingga kini.

Orang kuat Putera Umno; Abdul Azeez Abdul Rahim  boleh berbahasa Tamil. Itu bermakna, darah India mengalir dalam dirinya. Sama ada Abdul Azeez boleh diangkat sebagai Putera MIC, Pemuda MIC, maka itu pun satu persoalan yang bagus, tapi tiada Melayu Umno yang berani dan tergamak bertanya pula.

Apakah orang Pemuda Umno (dahulunya pernah jadi ahli GPMS) Reezal Merican Naina Merican  boleh cakap Tamil atau tidak, itu jadi teka-teki jua. Kini, atas nama 1Malaysia (carbon-copy 1Israel) segalanya menyatu bagaikan dalca, pasembor dan bangsa rojak juga adanya dengan perencah rasa yang sama.

Sebetulnya kita menulis panjang lebar begini kerana khuatir satu hal. Baru-baru ini kita dengar mamak Putera Umno sudah upah warga Bangla untuk anggotai perhimpunan Patriot, 9 Julai lalu. Kita bertanya sahaja, antara mamak bumiputra Umno dengan Bangla kini sudah tiada jauh bezakah?

No comments: