Monday, January 21, 2013

Persuratan al-Quran mewah dialog Islam – Kristian


Oleh H FANSURI

Pepatah Mongolia menyebut, “Debat dengan sabar itu lebih baik dibanding damai berpura-pura.” Ini bermaksud, berhujah menyatakan buah fikiran lalu akan berperang lidah itu adalah lebih baik dibanding berdiam kerana enggan bergaduh walau dalam hati penuh tepu dengan gelora dendam.

Terkini, Umno dan BN akan memperalat isu agama iaitu ‘kepenggunaan’ nama Allah oleh orang bukan Islam sebagai alat mencandui pemikiran rakyat. Akhirnya, dalam diam, satu rumusan lain akan terbina - lebih baik mengundi BN dibanding Pakatan Rakyat yang merelakan hal ini terjadi.

Dalam keterbatasan ruang, kita tidak dapat meneruskan banyak ulasan berhubung betul salah dan benar – batil dalam isu itu. Sungguh! Ini ruangan kecil dan kerdil dan tidak mungkin memuaskan hati orang-orang yang ingin mencari kebenaran, menegakkan yang hak dalam isu ini.

Secara ringkas, ada dua kelompok yang berhempas pulas menjawab isu ini. Kelompok akademik dan politikus parti. Akademikus lebih jujur sebab tiada kepentingan. Manakala politikus hanyut dalam arus dilema lantaran memikirkan soal undi.

Kelompok akademik yang berkecimpung dalam politik pun akan turut dicengkam dilema kerana hal yang semacam ini jua. Akhirnya terbitlah dua pandangan - satu pihak merelakan dan lainnya menentang. Ini pendapat Muslimin. Ada juga gerejawan yang enggan nama ‘Allah’ digunakan.

Tapi, tidak mungkin media Umno akan menyingkap kata-kata gerejawan ini kerana ia tidak akan berfaedah untuk melepaskan peluru fitnah bagi mengganyang Pakatan Rakyat. Hanya kenyataan PR yang dilaga-lagakan dalam medan pertempuran akliah bertujuan memeningkan fikiran orang.

Jadi perkara inilah yang patut difahami terlebih awal kenapakah isu ini diwujudkan semula. Oleh sebab ruangan ini terbatas, maka kita hentikan di sini saja kecuali pembaca berminat menyalakan polemik yang merebakkan pencerahan selanjutnya, maka bolehlah wacana ini diperpanjangkan.

Sekarang, marilah kita bermuhasabah mengenai kedudukan al-Quran sebagai ‘persuratan agung’ yang tertuang di dalamnya debat-debat antara Muslimin dan Kristian, Yahudi (Ahli Kitab). Kita akan terjumpa sejumlah kata-kata dan pesan yang berkaitan seruan khas terhadap ‘ahli kitab’.

Betapa banyaknya seruan berbunyi di dalam al-Quran itu, “Ya ahlal kitab… (Wahai Ahli Kitab)” dan hal ini tentu sahaja menunjukkan betapa debat-debat pertempuran akliah antara Muslim dan Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu berlaku dengan sangat hebatnya!

Rasulullah s.a.w tidak perlu menoleh kepada pepatah Mongolia ketika mengamalkan dasar debat dengan sabar dengan ahli-ahli kitab ini. Jawapan baginda dipandu wahyu Allah s.w.t.

Dan, banyak lagi seruan yang dimulai dengan ‘Wahai Ahli Kitab’ (Ya Ahlal Kitab) di dalam al-Quran itu. Ini jelas menunjukkan bahawa sastera persuratan al-Quran telah menggalakkan debat pertempuran akliah bersama Kristian dan Yahudi.

Tetapi, berapa ramai sasterawan dan penyair yang berniat hendak terjebak ke dalam wilayah ini? Tidak ada! Kalaupun ada, jumlahnya sangat sedikit. Ramai menulis untuk anugerah-anugerah.

Selebihnya menggunakan lapangan sastera persuratan bagi melawan kezaliman pemerintah. Dan, sikap ini pun bagus juga kerana mereka termasuk dalam aliran kepenyairan Hasan bin Tsabit dan Kaab bin Malik yang berjuang membela maruah nabi dengan bakat kepenyairan mereka itu.

Jika sastera persuratan al-Quran sendiri banyak menjawab persoalan akidah, maka penyair Islam dan sasterawan Islam tentulah akan banyak menumpukan kegiatan kepada debat Islam - Kristian. Bukan tugas politikus Muslim untuk bersoal-jawab dengan kelompok Kristian Missionaries.

Barangkali tidak keterlalu jika dikatakan bahawa inilah antara tugas dan peranan sebenar penyair Muslim itu iaitu mengadakan debat bersama ahli-ahli kitab pada masa sekarang. Untuk mencapai maksud, tujuan itu, kepustakaan penyair Muslim perlu ada Bible dan kitab-kitab agama lain juga.

Kadang-kadang, halangan ini bukan berpunca daripada faktor luaran, malah faktor dalaman. Jika ingin simpan kitab agama lain dalam pustaka, ada yang sanggah dengan contoh batil, “Tak boleh disatukan nasi dan najis…”

Sesetengah yang lain berkata, “Mungkin si fulan nak pisahkan antara nasi, najis. Setelah dipisah keduanya, maka nasi itu akan dimakan.” Rumusan awal, kegelapan pemikiran penyair Muslimin perlu disuluh sebelum disalahkan politikus yang sebenarnya mentadbir negara dan wang rakyat.

Ya penyair Muslim kini perlu bersedia menggalas tugas untuk meneruskan debat Islam - Kristian kerana sastera persuratan al-Quran itu sendiri dipenuhi debat antara kedua-dua agama besar kini.

No comments: